کارتریج چیست؟ انواع کارتریج و آشنایی با آنها

5/5

کارتریج چیست؟

کارتریج یک واژه انگلیسی به معنای پوکه است. در واقع به هر پوکه ای حتی پوکه ی فشنگ کارتریج گفته میشود. کارتریج در چاپگرها به دو دسته ی لیزری و جوهر افشان تقسیم میشود.

کارتریج لیزری چیست؟

کارتریج لیزری در پرینترهای لیزری رنگی و سیاه و سفید استفاده میشوند. در پرینترهای لیزری به کمک اشعه ی لیزر و به واسطه باردار شدن قطعه ای به نام درام و جذب پودری به نام تونر تصاویر و متون را بر روی کاغذ چاپ میکنند. کارتریجهای لیزری از لحاظ استراکچر در دو نوع لیزری یکپارچه و لیزری دو تکه تولید شده است. در کارتریجهای لیزری یکپارچه مخزن تونر و بخش درام به صورت یک تکه تولید شده است. کارتریجهای لیزری دو تکه از دو بخش مخزن تونر و یونیته درام ساخته شده اند. از برندهای معروف این نوع کارتریجها می توان به کنون، سامسونگ و اچ پی اشاره کرد.

تونر پودری مغناطیسی است که در درون مخزن جای گرفته و عمل چاپ را تکمیل میکند. تونرها در انواع مختلفی تهیه میشوند که ساده ترین دسته بندی آنها در انواع رنگی و مشکی است.

کارتریج جوهر افشان چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، کارتریجهای جوهر افشان به جای تونر حاوی جوهر چاپ است. کارتریجهای جوهر افشان نیز از لحاظ استراکچر در دو نوع تولید می شود. در نوع اول کارتریج به همراه هد که وظیفه پاشش جوهر بر روی کاغذ را بر عهده دارد، می باشد. این نوع کارتریجها یکبار مصرف هستند. اما کاربران برای چند بار این کارتریجها را با تزریق جوهر شارژ می کنند. در نوع دوم، کارتریجهای جوهر افشان فقط وظیفه حمل جوهر را در درون خود دارند و هد چاپ بر روی چاپگر قرار دارد. این نوع کارتریجها بارها و بارها قابلیت تزریق و شارژ جوهر دارد. مخزن های حجیم جایگزین خوبی برای کارتریجهای قابل شارژ هستند.