کاغذ کوتد چیست؟ کاغذ کوتد را بیشتر بشناسیم

5/5

کاغذ کوتد چیست؟کاغذ کوتد را بیشتر بشناسیم

به کاغذی که دارای پوشش خاص مانند پلیمر در یکطرف یا دوطرف داشته باشد، کاغذ کوتد می گویند. این پوشش می تواند براق یا مات باشد. کاغذ های کوتد در حالتهای یک طرف و دو طرف چاپ و در گرماژ و سایزهای  متفاوت در بازار موجود است. این کاغذ برای چاپ عکس، پوستر، جلد CD و DVD، کاتالوگ و مشابه این ها استفاده می شود.
کوتینگ موجود در کاغذ کوتد دارای حالت کریستالی می باشد. همچنین روزنه های بسیار ریز در سطح کوتد وجود دارد. در هنگام چاپ، جوهر درون این روزنه ها قرار میگیرد. این امر سبب می شود جوهر هنگام چاپ روی کاغذ پخش نشود و چاپ در مقابل آب مقاوم باشد. اصطلاحاً به آن کاغذ ضد آب می گویند.

کوتینگ سطح کاغذ های کوتد برای جوهر های مختلف متفاوت است. لذا برای چاپ با هر جوهری لازم است از این کاغذ با کوتینگ مختص همان جوهر استفاده شود. در غیر اینصورت چاپ کیفیت و ماندگاری مطلوبی نخواهد داشت و با رسیدن آب به سطح چاپ جوهر پخش خواهد شد. روزنه های موجود در سطح کوتینگ که در بالا به آن اشاره شد، از لحاظ سایز با توجه به نوع جوهر مصرفی متفاوت است. به طور مثال روزنه های موجود در سطح کوتینگ در کاغذ دای کوچکتر از کاغذ پیگمنت است. لذا اگر با جوهر پیگمنت روی کاغذ دای چاپ شود، قطعا با رسیدن آب به سطح چاپ، جوهر پخش می شود.

طی بررسی و آزمایش های انجام شده، از نظر کیفیت، برندهای Pixel ،NANO و Tyko  را پیشنهاد می کنیم. در حال حاضر کاغذ های کوتد در سایز های A4 و A3 و در گرماژ ۱۳۰، ۱۴۰، ۱۹۰ و ۲۰۰ گرم توسط شرکت خاورپژوهش ارائه می شود.  استفاده از این برند ها این اطمینان را به شما میدهد که چاپ بهتری داشته باشید.