سوالات مربوط به سابلیمیشن

در چاپ سابلیمیشن طرح  مورد نظر با جوهر سابلیمیشن روی کاغذ سابلیمیشن چاپ می شود و سپس با پرس حرارتی طرح مورد نظر از روی کاغذ به روی اجسام یا پارچه هدف نتقل می شود. جوهر سابلیمیشن ماهیت تصعیدی دارد و بعد چاپ با پرس حرارتی جوهر تصعید شده و از روی کاغذ به جسم مورد نظر منتقل می شود.

جوهر سابلیمیشن جوهری است که با قرار گرفتن در معرض حرارت تصعید میشود. با این خاصیت طرحی که با جوهر سابلیمیشن چاپ شده باشد با پرس حرارتی تصعید شده و طرح چاپ شده از روی کاغذ به جسم مورد نظر که به همراه کاغذ چاپ شده زیر پرس قرار گرفته است منتقل می شود.

با توجه به اینکه طرح چاپ شده روی کاغذ سابلیمیشن به طور موقت می باشد و قرار است در مرحله بعد طرح چاپ شده از روی کاغذ بر روی جسم مورد نظر منتقل شود، لذا برای انتقال بهتر جوهر لازم است جوهر به بافت کاغذ نفوذ نکند و جذب کاغذ نشود. کاغذ سابلیمیشن  با توجه به ماهیت و کوتینگی که دارد از جذب جوهر به داخل بافت کاغذ جلوگیری می نماید. کیفیت کاغذ سابلیمیشن با کوتینگ آن که نهایتا منجر به قدرت انتقال بیشتر جوهر می شود ارزیابی می گردد.

در روش چاپ سابلیمیشن فقط روی اجسامی که از جنس پلی استر باشد می توان چاپ کرد. اما این مطلب به مفهوم این نیست که در اجسام دیگر قابلیت چاپ سابلیمیشن نباشد. برای اجسام غیر پلی استری لازم است ابتدا سطح اجسام با ماده ای از جنس پلی استر که به صورت مایع یا اسپری موجود است کوتینگ شود و سپس روی آن چاپ سابلیمیشن امکان پذیر خواهد بود. با این روش هر جسمی که دمای پرس حرارتی را تحمل داشته باشد و ذوب نشود قابل چاپ با روش سابلیمیشن است.

با توجه به ماهیت جوهر سابلیمیشن که جوهر تصعیدی است فقط از چاپگرهایی می توانیم استفاده کنیم که هد پیزوالکتریک داشته باشند.

بله. شرکت خاورپژوهش برای چاپ سابلیمیشن تا عرض ۲ متر ، پلاتر چاپ سابلیمیشن Elite   را عرضه می نماید. همچنین برای چاپ در سایز کوچک پرینتر های رومیزی اپسون عرضه می نماید.

بله. هد دستگاه هایی که قادر به چاپ سابلیمیشن هستند از نظر مشخصات فنی ممکن است با هم متفاوت باشند. با توجه به مدل هد دستگاه لازم است از جوهر مخصوص همان هد استفاده کرد.